Pani ministerka Zvolenská, kto Vám dal právo ma okrádať?

Autor: Alexander Židek | 2.11.2012 o 5:30 | (upravené 2.11.2012 o 7:06) Karma článku: 16,19 | Prečítané:  1815x

Pani ministerka, prosím Vás zabezpečte nech sa každé jedno moje euro skutočne dostane do zdravotného systému a nie právnikom zastupujúcim SR v arbitrážach so zdravotnými poisťovňami. Pokiaľ sa Vám to nepodarí tak ho radšej nechajte v poisťovni, pre ktorú som sa dobrovoľne rozhodol. Ďakujem. A nie je to tak, že máme len zaplátať dieru, ktorú ste si v Smere sami fiktívne vytvorili?

 


Po nástupe pluralitného zdravotného systému som ani chvíľu neváhal a dal som sa prepoistiť zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne do súkromnej Európskej zdravotnej poisťovne. Po schválení obmedzení ziskov pre zdravotné poisťovne (8.8.2007) sa EZP rozhodla opustiť náš trh. Zakladateľom poisťovne bola  J&T Finance Group. V tom čase mala 125tisíc poistencov. Tento kmeň poistencov skončil v štátnej Spoločnej zdravotnej poisťovni. Tá sa nakoniec zlúčila zo štátnou VšZP. Skončil som opäť v štátnej ZP. Už pri tomto zlučovaní sa hovorilo, že ideme šetriť peniaze a všetko bude fajn. Aký bol však výsledok? Arbitráže súkromných poisťovni proti SR.

6.októbra 2010 boli na stránke www.hpi.sk (Health policy institute) pod článkom „Koľko stoja Slovenskú republiku arbitráže?“ zverejnené nasledujúce čísla. Za obdobie 2009 – sept. 2010 bolo vynaložených 11 292 931,28 € pre slovenské a zahraničné právnické kancelárie zastupujúce SR v súdnych sporoch proti ZP. Pýtam sa kto Vám dal právo minúť tieto peniaze daňových poplatníkov na súdne spory? Komu skutočne vadil zisk a prečo? Bolo to preto, že bývala poisťovňa, ktorej vlastníkom bola J&T mala najmenší podiel poistencov na trhu a nevyšiel jej len kšeft?


Teraz budem citovať z: Projektu vytvorenia jednej verejnoprávnej zdravotnej poisťovne zlúčením Všeobecnej zdravotnej poisťovne, a. s. a Spoločnej zdravotnej poisťovne, a. s., (nájdete na stránke https://lt.justice.gov.sk)

Očakávania projektu pod bodom 6 / A boli:

  1. Očakávania
  • Zlepšenie dostupnosti služieb – rozšírenie kontaktných miest.
  • Zníženie niektorých súčasných „duplicitných“ výdavkov poisťovní.
  • Čiastočné zjednodušenie administratívy pre platiteľov poistného a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
  • Väčšia finančná stabilita.
  • Zvýšenie úspešnosti výberu poistného.
  • Efektívnejšia komunikácia s platiteľmi pri výbere a vymáhaní poistného.
  • Efektívnejšie využitie prostriedkov na prevádzkové činnosti (zníženie nákladov, relatívna úspora z veľkosti).
  • Efektívnejšia kontrola nákladov na zdravotnú starostlivosť (cien a množstva výkonov).
  • Zjednodušenie spracovávania analýz a prognóz v oblasti zdrojov zdravotného poistenia.
  • Komplexný informačný systém.
  • Zavedenie systémov e-Health a net CARDs – zabezpečenie cielenej zdravotnej starostlivosti o poistenca.

Zároveň pod bodom 6 /B nájdete okrem iného toto:

Z pohľadu zlučovania zdravotných poisťovní je potrebné vziať do úvahy i poznatky z predchádzajúcich zlučovaní poisťovní:

„Nedokonalou legislatívou riadené zrušenie zdravotnej poisťovne Perspektíva DZP s automatickým  prechodom poistného kmeňa do VšZP bez právneho nástupníctva znamenalo vysoké finančné straty, ktoré dodnes nie sú doriešené“

„Legislatívne nedocenený spôsob zrušenia zdravotnej poisťovne s likvidáciou podľa zákona č. 581/2004 Z. z. ( zánik licencie, nemožnosť vykonávať zdravotné poistenie, ohrozenie práv poistencov – prípad zrušenia Európskej zdravotnej poisťovne s účinnosťou od 2.mája 2008)“

Záverečné ustanovenie projektu pod bodom 9:

Záver:

Zlúčenie zdravotných poisťovní so stopercentnou majetkovou účasťou štátu v oblasti verejného zdravotného poistenia môže byť pozitívnym krokom len v tom prípade, ak celé verejné zdravotné poistenie by vykonávala len jedna zdravotná poisťovňa a súkromné zdravotné poisťovne by vykonávali individuálne zdravotné poistenie. Iba tak by bolo možné očakávať úsporu v systéme verejného zdravotného poistenia (výrazná redukcia a zefektívnenie činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, sprehľadnenie dlžníkov na poistnom a úhrad zdravotnej starostlivosti).

Predčasné zlúčenie zdravotných poisťovní s následnou transformáciou na inú právnu formu – verejnoprávnu - pri zachovaní plurality vo výkone verejného zdravotného poistenia, by viedlo k vytvoreniu rôznych podmienok na zabezpečovanie rovnakého predmetu činnosti a tým aj k možnému narušeniu stability poistného systému. Z načrtnutých prínosov a očakávaných rizík možno zlúčenie VšZP, a. s. a SZP, a. s. s následnou transformáciu na verejnoprávnu inštitúciu zhodnotiť ako organizačne náročný krok bez dosiahnutia finančného efektu.


V projekte sa hovorí, že zlúčením ZP pri zachovaní plurality dôjde k narušeniu stability poistného systému. Inak povedané: „systém bol rozhodnutím vlády úmyselne narušený“. Potom nájdeme vinníka, ktorým budú súkromné ZP. Všetky tieto machinácie zakryjeme pred verejnosťou osočovaním súkromných ZP ako najväčších darmožráčov, ktorí si plnia vlastné vrecká. 1.1.2010 sa zlúčili obe ZP. K 30.6.2010 bol dlh VšZP 50 mil. eur (zdroj Health policy institute). V krátkosti to hodnotím ako organizačne nenáročný finančný defekt! Najhoršie na tom je, že sme to zaplatili z vlastných vreciek. Len ešte raz podčiarknem výrazy „nedokonalou legislatívou“ resp. „legislatívne nedocenený spôsob zrušenia ZP s likvidáciou“.

26.1.2011 Rozhodol Ústavný súd vo veci námietky opozičných strán (SDKU, KDH a SMK ) o neústavnosti Novely zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý bol schválený vládou Róberta Fica 8.8.2007. V tomto období už bola vyplatená suma pre právnické kancelárie zastupujúce SR vo veci arbitráží so ZP vo výške 15 502 714, 07€ (zdroj Health policy institute resp. MF SR). Pýtam sa o akom pozitívnom kroku sa to v závere projektu hovorí, keď k januáru 2011 sme už vyhodili do vzduchu 15 502 714, 07€ ? Pričom arbitrážne konania rozhodnutím Ústavného súdu neskončili, ale pokračovali  a pokračujú dodnes ďalej?

Od 1.1.2012 som sa stal poistencom Dôvery, ale mňa sa nikto nepýta či mi vadí , že moje odvody idú do peňaženiek súkromných vlastníkov ZP. Keby to vadilo 2 000 000 poistencom, ktorí sú v súkromných ZP nemyslite si, že keďže majú pravo voľby určiť si kam ich odvody poputujú. Tak do štátnej ZP sa nechajú prepoistiť samy? Od kedy má právo vláda SR kradnúť svojim občanom právo na samostatné rozhodovanie kam odviesť odvody, keď im ho už raz dala? Prečo majú za tieto chybné rozhodnutia platiť donekonečna občania? Dnes sa ešte môžeme rozhodnúť kam dáme svoje peniaze. Všetko je však na ceste, aby sme aj o toto pravo prišli...

Na záver budem ešte citovať pani ministerku Zvolenskú z TB predsedu vlády a ministrov na tému Schválenie projektu o jednej ZP zo dna 31.10.2012: „Sme skutočne povinný zabezpečiť, aby každé jedno euro, ktoré bude vybraté od našich občanov do zdravotného systému bolo tam aj použité...“ Pani ministerka, prosím Vás zabezpečte nech každé jedno moje euro sa skutočne dostane do zdravotného systému a nie právnikom zastupujúcim SR v arbitrážach. Pokiaľ sa Vám to nepodarí tak ho radšej nechajte v ZP, pre ktorú som sa zatiaľ dobrovoľne rozhodol. Ďakujem.

Autor je obyčajný, zatiaľ ešte pracujúci človek.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.


Už ste čítali?